Strona główna » Farmakoterapia trądziku » Skutki uboczne stosowania izotretioniny – nowe doniesienia

Skutki uboczne stosowania izotretioniny – nowe doniesienia

Leki recepturowe stosowane do do leczenia ciężkiego trądziku zostały powiązane z dwukrotnie większym ryzykiem pojawienia się problemów oczu, takich jak zapalenie spojówek, suchość oka albo jęczmień. Badanie to zostało opublikowane w przeglądzie naukowym Archives of Dermatology, a przeprowadzili je badacze z Izraela. Konkretnie chodzi tutaj o leki takie jak Roaccutane, Claravis i Amnesteem, które wszystkie w swoim składzie mają izotretinoinę.

Co więcej, substancja ta jest znana już ze swoich poważnych skutków ubocznych, takich jak opóźnienie wzrostu kości u nastolatków. W przypadku kobiet ciężarnych może też dojść do poronień albo do deformacji płodu.

Lek jednak jest bardzo popularny, przede wszystkim w terapii ciężkich przypadków trądziku, zarówno u dorosłych, jak i nastolatków. Jak podają szwajcarskie laboratoria farmaceutyczne Roche, które produkują Roaccutane (wcześniej znany pod nazwą Accutane), od 1982 roku około 16 000 000 ludzi na całym świecie używało tego leku.

Problemy z oczami i tak są już sprawą bardziej powszechną u ludzi cierpiących na trądzik, ale izraelskie badanie, przeprowadzone na 15 000 młodych dorosłych i na nastolatkach (średnia wieku 16 lat) pokazało, że 14% z tych, którzy zażywali izotretinoinę, było również leczonych z powodu choroby oczu w ciągu roku po rozpoczęciu przyjmowania specyfiku.

Dla porównania, 7% ludzi bez trądziku w grupie kontrolnej oraz 9,6% osób z trądzikiem, którzy nigdy nie zażywali izotretinoiny, również było leczonych z powodu choroby oczu.

Aby dowiedzieć się jak często pojawiają się problemy z oczami u pacjentów zażywających izotretinoinę, badacze z centrum medycznego Tel Aviv Medical Center zebrali informacje na temat użytkowników i nieużytkowników tego leku od licznych centrów medycznych w Izraelu.

Gabriel Chodick, badacz na uniwersytecie Tel Aviv University, jeden z autorów badania, stwierdza: każdego roku około 1% nastolatków w centrum Maccabi Healthcare Services rozpoczyna leczenie izotretinoiną z powodu trądziku.

Doktor Rick Fraunfelder, profesor i ekspert od problemów oczu na uniwersytecie Oregon Health and Science University, mówi: zalecałbym wizytę u oftalmologa, zanim dany pacjent zacznie zażywać ten lek. Jak również wizytę kontrolną co trzy miesiące w pierwszym roku zażywania, ponieważ jeżeli wychwycimy szybko jakiś problem, mamy szansę całkowicie go wyleczyć.

W grupie objętej badaniem, 2 000 uczestników zachorowało na chorobę zapalną oczu: 991 z nich zażywało izotretinoinę, 446 miało trądzik, ale nie zażywało tego leku, 354 osoby nie miało trądziku.

Najpowszechniejszą chorobą zapalną oczu było zapalenie spojówek. Czterech na każdą 100 pacjentów zażywających izotretinoinę zostało zdiagnozowanych z zapaleniem spojówek, podczas gdy około 2 na każdą setkę osób nieleczonych z powodu trądziku, było leczonych z powodu zapalenia spojówek.

Gabriel Chodick wyjaśnia, że jedną z prawdopodobnych przyczyn takiego stanu rzeczy jest to, że izotretinoina może uszkadzać funkcje gruczołów tarczkowych (Meiboma) w powiekach oczu. Gruczoły tarczkowe bowiem produkują substancję, która nie pozwala oczom na wysychanie, a jeżeli nie pracują one prawidłowo, oko zostaje podrażnione i dochodzi do zapalenia.

Dodatkowo, izotretinoina może  również pojawiać się w łzach, a to też może podrażniać bezpośrednio powierzchnię oka.

Jednakże, mimo wszystkich tych niedogodności, lek ten w dalszym ciągu pozostaje dobrą opcją dla niektórych pacjentów, biorąc pod uwagę to, że ciężki trądzik może naprawdę wpłynąć na jakość życia. A wiele tych skutków ubocznych związanych z tym specyfikiem można uniknąć albo zminimalizować, co oznacza, że w dalszym ciągu gra jest warta świeczki, po rozważeniu wszystkich za i przeciw.

Lekarze mogą na przykład wraz z lekiem na trądzik zacząć przepisywać nawilżacze do oczu, które zapobiegną podrażenieniom i zapaleniom, podpowiada doktor Gabriel Chodick.

Inne zdanie ma doktor Rick Fraunfelder: jest to naprawdę niebezpieczny lek i lepiej go unikać, jeżeli chcemy zapobiec uszkodzeniom oka.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: